Så skriver man som en bot (Del 2)

Ladda ned hela materialet här

Vi har samlat lite tips att tänka på när man skriver botsvar.

Det är självklart upp till er att välja tonalitet och hur ni vill att botten ska uttrycka sig, men vissa saker kanske man inte tänker på när man ska skriva botsvar för första gången.

Jag-form? Vi-form?

Ibland väljer man att ge botten liv i form av en avatar (här kan man skapa en enkelt: https://getavataaars.com) och ett namn. Då blir det naturligt att botten skriver i jag-form.

Annars kan man välja en mer “opersonlig” språkstil och bara leverera information. Man kan också skriva i vi-form, där vi:et är t.ex. kundservice.

Repetera besökarens input

Det är viktigt att vara tydlig med vad man svarar på. När vi bygger våra bottar jobbar vi med språkförståelse, och det finns ju extremt många sätt att uttrycka sig på.

För att minimera risken för missförstånd mellan besökaren och botten, kan botten med fördel repetera den tänka frågan som den svarar på.

Börja inte med ja eller nej

Det finns alltid risk för missförstånd och om man bara skriver “Ja, det gör vi!” så kan vi ha svarat fel på en fråga, om besökaren från börjat har uttryckt sig på ett sätt som inte botten har lärt sig ännu (och missförstår).

Ha inte för långa svar

När man skriver väldigt långa svar så riskerar man att besökaren tappar intresset och tycker att det är övermäktigt. Det är inte särskilt kundvänligt.

Vissa svar kan vara svåra att få korta. Då är det bättre att hänvisa vidare, t.ex. med en knapp ut till en hjälpartikel eller annan vidare information.

Dela upp svaren

En chatt ska kännas levande utan att det för den sakens skull upplevs som att botten spammar besökaren med meddelanden. Det är en hårfin linje.

Om man har lyckats att korta ner sina svar så kan man tänka att man kan ha en ny pratbubbla vid varje ny mening. Det är ingen regel, men ett tips på hur man kan tänka.

Använd knappar, listor och bilder

Knappar är ett bra sätt att samla in information på och få kunden att komma vidare i konversationen.

Använd gärna listor för att göra information lättare att ta in.

Ibland kan en bild ringa in informationen på ett bra sätt. Bilden är klickbar för besökaren.

Emojis

I Ebbot kan du använda emojis i dina botsvar. Du kan även använda emojis som besökare och som agent. Inkludera emojis i era botsvar i frågeställningsarket redan från start!