Förberedelsematerial

Vill du ladda ner detta som en PDF? Klicka här

Här hittar du en övergripande agenda och några frågeställningar ni kan fundera på inför vår första uppstart workshop

Presentation av deltagare

  1. Vad är din roll i organisationen?
  2. Vad är ditt engagemang i projektet för att implementera TOPdesk?
  3. Vilka processer ingår ni i i samband med TOPdesk-implementeringen?
  4. Vad tänker du om framgångskriterier för implementering?

 

Organisation

  1. Hur många anställda/supportrar är ni?
  2. Hur är ni indelade i grupperingar/avdelningar? Till exempel grupper baserade på funktion eller kompetens
  3. Hur många ärenden har ni per vecka/månad?
  4. Vilka typer av ärenden hanterar ni – t.ex. felanmälan, förfrågningar, beställningar
  5. Vad heter ett ärende hos dig? ex. incident, ärende, problem?
  6. Hur kommer ärenden in? T.ex. serviceportal, mail, autogenererade system, telefon, disk
  7. Vilka är slutanvändarna?
  8. Hur fördelas ärendena till enskilda ansvariga personer? T.ex. dispatch eller bestämmer ansvariga själva?
  9. Vilka aspekter av din nuvarande situation tycker du fungerar bra?
  10. Hur ITIL-sinnad är ni/vill ni vara?
  11. Hur ITIL-sinnade är användarna? Ett bra ställe att börja: Hanterar vi ärenden eller incidenter? Och är det någon skillnad – i så fall hur?

 

Utmaningar

  1. Vad skulle du säga är er största utmaning?
  2. Inom vilket område tror du att ni kommer att kunna förbättra er mest?
  3. Om det fanns en sak du kunde ändra med er nuvarande process, vad skulle det vara?

 

Framgångskriterier för att implementera TOPdesk?

  1. Vad skulle ni för närvarande nämna som framgångsfaktorer?
  2. Vad är dina tankar om Go Live datum?